Temaet sigter mod at udvide resourcing området og udforske en analytisk tilgang til effektiv beslutningstagen baseret på forståelse af arbejdsmarkedet, markedspositioner, unik people proposition og grundlæggende jobanalyse.

Resourcing - NOCA

Resourcing indebærer tiltrækning og udvælgelse af personer til den rigtige rolle på det rigtige tidspunkt og til de rigtige omkostninger.

Det drejer sig om at bruge relevante work place planning data og kende de rigtige sourcing metoder og digitale værktøjer til at udnytte forskellige kandidatpuljer, både aktive og passive.

De, der er involverede i resourcing-aktiviteter, bør fokusere på at forstå medarbejderoplevelsen, designe effektive vurderings- og udvælgelsesmetoder og generelt undersøge, hvordan man kan træffe effektive rekrutteringsbeslutninger.

Temaet er for alle men særligt tilpasset HR-profesionelle, som arbejder med rekruttering og/eller Talent Attraction. Grundet et fokus på Strategic Workforce Planning vil temaet også passe til HR-profesionelle, som er involverede i strategiske HR projekter og/eller Organizational Transformation projekter.

Centrale spørgsmål

  • Hvordan kan organisationer identificere fremtidige resource and competence GAPs?
  • Hvordan kan organisationer tiltrække talenter, som vil imødekomme fremtidige business needs?

Centralt indhold

  • Strategic Workforce Planning
  • Integration af sociale medier i rekruttering
  • Market insights and analysis
  • Recruitment, selection and search
  • Resourcing approaches
  • Employee Value Proposition (EVP)

Centrale aktiviteter

Indenfor dette tema har vi på det seneste beskæftiget os med:

  • Sådan gør du ledere og medarbejdere til organisationens ambassadører på LinkedIn

    Nutidens organisationer forventes at være til stede på sociale medier. Ikke kun for at markedsføre sig, men for at tiltrække talenter, skabe forståelse for sin mission og værditilbud og for at involvere sine eksterne stakeholdere. Den interne værdi af sociale medier er samtidig lige så vigtig. Sociale medier bruges til at kommunikere retning og strategi internt, samt øge medarbejdernes engagement, stolthed og alignment omkring arbejdet. At være en aktive og engagerede ambassadører på LinkedIn og andre sociale medier for sin organisation er en måde at lede både ind og ud af organisationen. Det er samtidigt en kunst for både ledere og medarbejdere.

  • Hvad betyder Employer Branding for den strategiske rekruttering?:

    I SE koncernen har man igangsat arbejdet med Employer Branding i både HR og ledergruppen for at sikre sig, at man både nu og fremadrettet kan tiltrække og fastholde ’det stærkeste hold’. Til mødet blev der diskuteret, hvor SE bevæger sig hen strategisk og forretningsmæssigt, hvad deres strategi betyder for fremtidens rekruttering og hvordan det kan tænkes, at fremtidens medarbejdere adskiller sig fra de nuværende. Herudover blev det italesat, hvordan de sikrer sig, at kunne tiltrække de nødvendige og dygtigste kompetencer og hvor de vil tiltrække, udvikle og fastholde ’det stærkeste hold’.

  • Virtual reality som HR- og kommunikationsværktøj

    hvor vi sætter fokus på VR til at formidle komplekse budskaber og skabe læring og forandring. Det kan være svært for mange HR-afdelinger at se, hvordan VR kan bringe værdi til deres organisation. Men ser vi f.eks. på USA, så bruges VR mere og mere som et vigtigt element i forskellige HR-områder. Dette kan eksempelvis være rekruttering, onboarding og generel træning af medarbejdere.

  • Den nye generation på arbejdsmarkedet

    Hvad er det egentlig, denne nye generation af arbejdere vil have, og hvordan skal virksomhederne håndtere de udfordringer og muligheder, der potentielt er på spil? Til dette møde vil den kommende generation af HR-medarbejdere og repræsentanter fra forskellige virksomheder få chancen for at sparre med hinanden omkring hvilke muligheder, der er for en studerende på arbejdsmarkedet, og hvad en virksomhed kan forvente af den nye generation af potentielle arbejdstagere.

 

Er du interesseret i endnu mere spændende indhold? Læs mere om alle NOCAs 9 temaer her